HUNDANS, VILKET REGNVÄDER!


__HUNDANS,  VILKET  REGNVÄDER !__



                                                    


Sedan i går natt har det regnat och nu regnar det ännu mer. Ja, det ösregnar här utanför!
Jag gillar ljudet av smattrande regn på fönstren och att bara ligga kvar i sängen och slumra.

Men Alfa är det något fel på, tror jag? Även i morse gick Alfa upp före mig. Och än en gång så undrar jag över Varför hon ska upp så där tidigt? Hon ska ju inte ut.
Alfa fixade sitt "heliga" morgonkaffe och jag låg kvar och hade det skönt i sängen.


Jag har ingen brådska ut och jag vet redan att det kommer vara mycket blött ute och jag är rädd om mina tassar.

                                                                              

Mina tassar är jag rädd om, inte bara vad gäller regn. Det inkluderar även koklippning. När klorna ska klippas är jag snäll mot den som klipper, men jag blundar hårt och i min fantasi har jag redan lyckats fly och sprungit låååångt bort från de hemska 2-benta.


Efter någon dryg timme insåg jag dock att jag måste konfrontera detta faktum att jag behövde gå ut på "min" toalett.
Jag masade mig ur sängen och gick och talade om detta för Alfa. Hon drack snabbt ur sitt kaffe och gick därefter och klädde på sig sina gummistövlar samt en jacka med huva på. Alfa såg lustig ut, hon liksom "försvann" i den jackan.
Alfa använder aldrig paraply. Annars hade det kanske varit en fiffig ide´ just idag?

                                                                           


Därefter satte Alfa på mig ett täcke. Det gör hon mestadels om kvällarna om/när det är snöstorm eller ösregn. Och idag visste jag ju redan vilket väder som gällde.
Jag gillar täcket, för det är skönt när man sedan kommer in och inte är lika blöt som om man hade duschat.


Alfa skulle kunna ha varit ute mycket längre, men när jag hade varit på "min" toalett och vi gått en promenad så ville jag absolut gå in..!
Sådana gånger är Alfa riktigt hygglig. Då får jag bestämma hur vi ska gå. Och eftersom jag bestämde, så sprang jag snabbt hem. Dock, fick jag vänta ett tag på Alfa som sakta kom gåendes till huset.
Alfa är inte som jag, dvs Alfa gillar verkligen det som kallas oväder. Det gör inte jag!



Förresten!  När vi var ute och gick mötte vi en äldre 2-bent som sa: 
"Usch, vilket förfärligt hundväder det är."
Alfa bara log och svarade något och sedan gick vi vidare.
Men då började jag fundera:   Vad då, "hundväder"? Hundväder ?!?
Skulle detta ösregn vara ett väder som vi hundar uppskattar? Jag gillar det då rakt inte - och jag ÄR hund!
Många av mina 4-benta likar gillar verkligen inte heller dygn med ösregn och storm osv.




Har ni tänkt på en sak? 
Det har jag gjort.   Nu igen...


De 2-benta säger ofta prefixet  "hund"  när de ska beskriva något negativt.
Ord som tex:
hundväder 
hundöra (vikt hörn av sida i bok)
hundvakten

hundgöra (besvärligt arbete)

Eller uttryck som tex:
frysa som en hund (skaka av köld)
här ligger en hund begraven (ana oråd)
lathund ("förenklad informationslista")
bära hundhuvudet (få skulden)
skälla som en bandhund (den begriper vi hundar. :-)


Att 2-benta använder ordet  "hund"  när de ska beskriva något negativt,
tycker jag är en skymf mot oss hundar.
Så det så ..!



"Trogen som en hund"
   finns också, men även det uttrycket kan användas negativt.
Tex om en 2-bent lever med en annan 2-bent, trots att det kan vara dåligt.

Tyvärr vet jag att alltför många hundar är just trogna.

Nej, det är inte alls negativt i sig att vara trogen! 
Men det hemska är att så otaligt många hundar är just trogna, så som de flesta av oss hundar är. Och just därför stannar dessa fina, trogna vänner kvar i hem där de behandlas ABSOLUT VIDRIGT!
Det är så oerhört tragiskt och så fruktansvärt sorgligt...

Jag skulle vilja yyyyYYYYYLA till de alla som har det hemskt,
att rymma sin väg och försöka komma hit i stället!
Alfa skulle säkert inte alls ha någonting emot att de kom, även om det kanske skulle bli lite ... eeehh.... trångt här hemma.






Och alla vi hundar minns hur trångt det var i speciella situationer när vi var småvalpar och det gick ju bra, det med !

                                      




Och 2-benta säger ju:  "Fri som en fågel",  men även fåglar verkar kunna ha det rejält trångt.




Det är ju lite märkligt egentligen, med tanke på att fåglar har hela himlen att flyga på...

Fast det har ju vissa flygplan också. Och de lyckas krocka, de med.
Om det beror på dålig kommunikation mellan flygplansledningen, fabrikationsfel, piloterna osv
eller om det beror på att piloterna är "linslusar" vet jag inte, men kolla bilden här nedanför.




Jag tycker det skulle ha känts lite tryggare på något sätt
om piloterna tittade .... framåt !




Ha en bra dag där ute eller inne !
/Tjejen.


.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0